Commitment

Är det verkligen så att killar är mer rädda för att binda sig?
I såfall, vad kan det bero på? Har det någonting att göra med att killar och tjejer i allmänhet blir behandlade på ett visst sätt under sin uppväxt och annars också.
Det finns ju ett fåtal exempel om barn som blivit uppfostrade på ett könsneutralt sätt. Föräldrarna har behandlat dem könsneutralt; köpt neutrala leksaker, klätt dem i neutrala färger som gult till exempel. Sedan när folk frågar om det är en pojke eller en flicka så svarar de inte på frågan. Man har då märkt en skillnad på hur de 'könsneutrala' pojkarna/flickorna blir behandlade och hur de beter sig, jämfört med de 'vanliga' barnen. 

Jag vet då inte om det är sant om fler män är rädda för 'commitment' eller om det bara är en fördom. Att de liksom vill vara, som man säger, en 'ungkarl' liksom woho. Men det hör man ju typ hela tiden och jag tror inte att jag känner nån tjej som skulle vara rädd för att binda sig. Fast det kan jag ju inte bevisa eller veta hundra-procentligt. Det kanske inte alls är att killar skulle vara mer rädda för det, utan att tjejer skulle ha större behov av att 'binda sig' av någon anledning. Kanske är de rädda för att vara ensamma? Eller kanske är det här hela, mina spekulationer, en fördom skapad av media?
Detta kanske inte alls har något att göra med uppväxten utan beror helt på att män och kvinnor (let's face it) är annorlunda. Då påstår jag inte att killar är just på ett visst sätt och tjejer på ett annat. Men att de tänker olika. Det är till exempel bevisat att kvinnor är bättre logiska tänkare än killar och att killar är bättre tekniska tänkare. Alltså kanske är det bara ens gener, som vanligt.

God no, nej jag försöker inte på nåt sätt hacka ner på killar eller något sådant. Jag tyckte bara att det här var intressant. Psykologi. Kom bara att tänka på det här jättemycket på bussen och tyckte att det var jätteintressant. Det kommer ingen annan att tycka, utan alla kommer tro att jag är någon slags feminist-lesbian-som-hatar-killar-människa. Det är jag verkligen inte.

Om du har några egna tankar så svara. I essäform.

Jag skojar. (ingen kommer svara) fail.

Svara iaf nåt, annars känner jag mig galen.


Kommentarer
Postat av: Su

HAHA ingen har kommenterat utom jag :P ÄGD.

2009-05-27 @ 19:11:13
Postat av: Anonym

haha ingen kommer att göra det heller. tääck i guess for feeling sorry for me.

2009-05-27 @ 19:17:38
Postat av: asta

I guess youre right! O:O:O:O:O:O:O: MEN ARE NOT NICE GUYS XD det är en låt dock

2009-05-27 @ 20:09:12
Postat av: Rosa Leino - The Rabiat feminist

Jag kan posta mitt utredande uppsats om, Hur uppfostrar skiljer sig mellan flickor och pojkar och hur det påverkar dem. Då du nu så gärna vill ha det i essä form, fast tror att hela den skulle bli lite för långt. Men jag kan skriva slutsatsen som var något i stil med att:

Pojkar får under hela uppväxten mer slösa tyglar än flickorna och även större svängrum. Flickorna tränas från första sekund till att vara nära någon. Kanske framför allt de viktiga personerna som mamman eller bästisen. De fostras ideligen till att tro att de alltid behöver någon, därför blir relationer oftast väldigt betydelsefulla i deras liv. Det man kräver av flickorna kan man säga är motsatsen till vad man räknar med av pojkarna. Pojkar behöver inga nätverk, de klarar sig själva. Ju större självständighet de har, desto mer manliga är de. Generellt kan man säga att pojkarna uppfostras till känslokalla, makthavande, självständiga och modiga män. Samtidigt som flickorna uppfostras till lydiga, öppna, viljelösa kvinnor.

Sen så skrev jag att det finns många olika teorier och faktorer som ligger bakom de olika könsrollerna så som uppfostran, samhällets inflytande och våra olika förväntningar, men samt arv och gener .



Så det verkar som att vi tänker i princip likadant... Najs

Var det tillräckligt essäaktigt för dig huh huh?



2009-05-27 @ 21:13:07
Postat av: laura

tack rosa för det där svaret. Jag uppskattade det. Ja, det var exakt ett sådant svar jag var ute efter :) It was a pleasure to read it. Då var jag inte helt fel då

2009-05-27 @ 21:24:55
Postat av: hanna

hm, alltså det är så stört svååårt. jag brukade i mina radikala ungdom var säkert på att ALLT var könsroller och att det inte fanns någon skillnad alls. men nu börjar jag inse att det finns vissa SMÅ biologiska skillnader, men jag tror fortfarande att det övervägande är miljö, samhälle och uppfostran som skapar könsroller. könsroller i sig är ju inte dåligt, det är ju bara det att de "kvinnliga" egenskaperna ständigt tillskrivs mindre värde och inte är lika bra som männens. och könsroller begränsar ju personer också. en tjej som ligger runt mycket (typiskt manligt beteende) blir kallad hora och en kille som bryr sig mycket om sitt utseende (typiskt kvinnligt beteende) blir kallad fjolla eller bög.

2009-06-03 @ 10:27:25
URL: http://hannamariefiddeli.blogg.se/
Postat av: laura

det ääääääääääär svårt.

2009-06-03 @ 13:17:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0